Alcoholaflevering van Het Klokhuis verwijderd

Het Klokhuis, een programma voor kinderen tussen de 9 en 12 jaar, heeft een aflevering over alcohol van het internet afgehaald nadat Nederlands Instituut voor alcoholbeleid STAP een klacht tegen de aflevering in diende.

In de uitzending bracht Het Klokhuis een bezoek aan de brouwerij van Abdij Koningshoeven, waar het bier van het merk La Trappe wordt gebrouwen. Wim van Dalen, directeur van STAP, zegt: ‘Als je een programma speciaal voor kinderen maakt, moet je heel goed weten wat je doet. Het is een dubieuze keuze om voor hen een aflevering over een bierproduct te maken. Wij vinden het een misser om een biermerk de ruimte te geven in een kinderprogramma. ’

In positief daglicht
Meerdere keren is het merk La Trappe in beeld: op flesjes in een winkelschap, op een glas en op dozen met flesjes bier. Volgens STAP is er daarom sprake van ‘productplacement’ (vertoning van een product in een programma). Van Dalen: ‘We weten uit veel onderzoek dat je kinderen moeilijk kan overtuigen van de risico’s van alcohol. Het product wordt in een positief daglicht gezet, dus dat vinden we vrij bedenkelijk. Dit is een vorm van reclame en deze reclame moet zich niet richten op jongeren onder de 18.’

Geen sanctie
‘Het liefst hadden we gezien dat de NTR niet alleen duidelijk tegen de producent had gezegd dat dit te ver ging, maar ook een sanctie had opgelegd. Dit om te voorkomen dat zoiets herhaald wordt’, zegt Van Dalen. Het Commissariaat voor de Media heeft de klacht van STAP in behandeling genomen en de aflevering is inmiddels offline, maar er zal geen verdere actie zijn richting NTR.

18/09/2018
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...