De Groningse studentenvereniging Dizkartes en de Amsterdamse studentenvereniging LANX zetten afgelopen dinsdag hun handtekening onder het DRINKiQ Pact, dat meer verantwoord alcoholgebruik wil stimuleren. Beide verenigingen startten een campagne om bewustwording te creëren.
Drankenproducent Diageo, bekend van merken als Johnnie Walker, Smirnoff en Gordon’s bedacht het DRINKiQ-programma, dat onder andere bestaat uit een website met feiten over alcohol.
Bewustwording
Diageo heeft samen met de studentenverenigingen doorgenomen hoe zij tot bewuster alcoholgebruik kunnen zorgen bij studenten. Zo komt er bij Dizkartes tijdens grote feesten een watertap bij de dansvloer met een tekst erbij: ‘Vergeet niet water te drinken’. Dit komt ook op de schermen achter de bar te staan. Gaat het werken? Lieske van Hemert, voorzitter van Dizkartes denkt van wel: ‘Het gaat er vooral om dat mensen er meer stil bij staan. Zo’n reminder kan wel bijdragen aan verantwoord alcoholgebruik.’ Ook de voorzitter van LANX gelooft in de campagne: ‘De wereld verandert maar ook de studentenwereld verandert. Daarnaast merk je dat mensen bewuster bezig zijn met gezond leven.’ De drankenproducent draagt bij in de kosten die de studentenverenigingen maken voor de campagne.
Alcoholgebruik
Studentenverenigingen staan er in het algemeen om bekend dat er veel alcohol wordt gedronken Afgelopen december bleek nog dat er vanuit bierbrouwers flinke kortingen worden gegeven aan studentenverenigingen zodat deze meer bier bij hen bestellen.
Datum 13-02-2020
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
LEES MEER...