Supermarktmedewerkers kunnen tot zondag 19 september weer strijden voor de eerste plek in de NIX Challenge. Hierbij moeten verkoopmedewerkers de juiste leeftijd van jongeren die alcohol of sigaretten willen kopen raden.

De finale van deze challenge is op 29 september. Per supermarktketen strijden dan de beste medewerkers tegen elkaar. Het initiatief komt van het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL). Zij willen door deze challenge meer bewustzijn creëren voor leeftijdscontroles in de supermarkt.

Volgens Lisa Martis, woordvoerder van het CBL, gaat het al best goed met deze controles in supermarkten. ‘Echter zijn supermarkten pas tevreden als de naleving van de regels honderd procent is. Dat is het nu nog niet. Daarom werken zij hier hard aan, bijvoorbeeld met behulp van NIX18-campagnes.’

Schatten van leeftijd moeilijk

Volgens de wet moeten alle jongeren onder de 25 hun ID laten zien als zij aan de kassa komen met alcohol of tabak. Volgens Martis is dit voor kassamedewerkers vaak nog lastig omdat het soms moeilijk in te schatten is of klanten onder of boven deze grens vallen. ‘De challenge zorgt ervoor dat dit thema leeft onder de medewerkers en dat is precies de bedoeling. Enerzijds is dat uiteraard door het competitiedeel, maar het zorgt er zeker ook voor dat er meer aandacht is voor de naleving en handhaving van de leeftijdscheck.’

Dit is het derde jaar dat de NIX Challenge wordt gehouden. Martis is positief over de resultaten van de twee voorgaande jaren. ‘Vorig jaar is de NIX Challenge 42.866 keer gespeeld door 26.762 personen. Daarmee hebben ruim 26.000 kassamedewerkers het weer beter op het netvlies. Dat is een mooie score.’

Reageer reacties (0)
LEES MEER...