De slogan van de NIX18-campagne is verwijderd. Vanaf nu staat ‘niet roken, niet drinken’ niet meer onder het logo. Daar heeft de alcoholindustrie lang om gevraagd, blijkt uit onderzoek van Argos. Het ministerie van Volksgezondheid gaat met deze aanvraag akkoord.
De onderzoeksjournalisten van Argos vroegen een jaar geleden het brief- en mailcontact tussen de twee partijen op. Hierin is te lezen dat de alcoholindustrie niet in een zin met roken genoemd wil worden. ‘De alcoholindustrie wil niet geassocieerd worden met tabak, want dat is een levensgevaarlijk product’, vertelde Nikki van der Westen, onderzoeksjournalist bij Argos, in het NOS Radio 1 Journaal. Arco Timmermans, deskundige op het gebied van lobbystrategieën, merkt hieraan dat de alcoholindustrie niet in verband gebracht wil worden met het gevaar van hun eigen product.
Te veel ruimte
Toch besloot het ministerie om de slogan te verwijderen en noemt de campagne vanaf nu productneutraal. Oud-ambtenaar Kaj Hollemans vindt dit een onverstandige keuze, meldt hij aan Argos. ‘Die campagne lijkt wel gekaapt door de alcoholindustrie.’ Daar is Timmermans het mee eens. Hij vindt dat het ministerie te vaak te veel ruimte geeft aan de alcohollobby. Hiermee worden bepaalde dingen voorgeschoteld, die niet altijd kloppen. Zo verdraait de alcoholindustrie geregeld onderzoeksresultaten in hun voordeel om het ministerie te beïnvloeden, vertelt Van der Westen.
(Niet) gezwicht
Staatssecretaris Maarten van Ooijen liet in een reactie aan Argos weten dat hij niet vindt dat het ministerie voor de alcoholindustrie gezwicht is. ‘Uiteraard zien we ook heel goed hun belang daarbij, maar vanuit onze eigen positie constateren wij dat het soms wel effectiever is om over die maatregelen apart te spreken, omdat het dan beter aankomt bij de doelgroep.’ Van der Westen vindt het wel belangrijk om hierbij te vermelden dat de keuze is gemaakt rond de tijd dat het preventieakkoord werd opgesteld. ‘Er was van iedereen een handtekening nodig; van de industrie tot aan de zorgpartijen. Het was voor hen belangrijk om iedereen erbij te houden op dat moment.’
LEES MEER...