Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch ziet een verontrustende toename in het aantal mensen dat kampt met urologische klachten als gevolg van een ketamineverslaving. Hoe groot is het probleem en hoe is het gesteld met de voorlichting?
In 2022 opende het Jeroen Bosch Ziekenhuis een speciale polikliniek om mensen met een ketamineverslaving te behandelen. Inmiddels komen patiënten uit het hele land naar deze kliniek, en is er zelfs een wachtlijst ontstaan. ‘Wij zien alleen patiënten met een ketamineverslaving in combinatie met urologische klachten en dit aantal is fors gestegen. Op dit moment zien we ongeveer 20 nieuwe patiënten per maand, dit waren er slechts een à twee een aantal jaar geleden,’ vertelt uroloog Wouter van der Sanden.
Voorlichting cruciaal
Alex van Dongen, preventiemedewerker bij Novadic Kentron, benadrukt dat problematisch ketaminegebruik tegenwoordig sneller wordt gesignaleerd dan in het verleden. ‘Ons valt op dat er nu veel aandacht is voor blaas- en nierproblemen bij ketaminegebruik. Verschillende instanties die in contact staan met gebruikers signaleren deze problemen steeds sneller, vertelt Van Dongen. Ook moet duidelijk worden dat urologische problemen niet per se door jarenlang ketaminegebruik komen. Een korte periode van zwaar ketaminegebruik kan dezelfde klachten veroorzaken.’
Wouter van der Sanden bevestigt dat er steeds meer aandacht is voor voorlichting en preventie: ‘Wij als urologen hebben dit probleem kenbaar gemaakt bij de adviserende instanties van de overheid. Daarnaast brengen we huisartsen geregeld op de hoogte via bijscholingen.’
Jongeren
Van Dongen wijst ook op de rol van mindset bij jongeren: ‘Het probleem is een beetje dat jongeren wat makkelijk denken; ze kennen de gevolgen, maar denken dat het hen toch niet overkomt.’ Hij legt uit dat de normalisering van drugsgebruik onder jongeren hier een grote rol in speelt. Het Trimbos-instituut ziet het bereiken van jongeren als een uitdaging. Woordvoerder Ruben van Beek benadrukt het belang van voorlichting aan deze doelgroep: ‘Dit is een probleem van alle tijden. Jongeren bevinden zich vaak in hun eigen sociale (media) bubbel en het is lastig om daar tussen te komen. Vandaar dat we ook steeds actiever zijn op platforms zoals TikTok met verschillende campagnes, we proberen daarin mee te bewegen.’
LEES MEER...