Dat gebeurde afgelopen weekend op de Kalverstraat in Amsterdam. De drankjes werden vanuit een karretje gratis aan voorbijgangers uitgedeeld.
In de reclamecode van de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) staat dat alcoholvrije dranken niet aan minderjarigen verkocht mogen worden. Toch werd er gratis 0.0 bier uitgedeeld aan onder andere jongeren. Uit onderzoek van de GGD en het RIVM blijkt dat het percentage van jongeren dat weleens veel glazen alcohol drinken weer op hetzelfde niveau van voor corona is, zo’n 18 procent.
Drempel tot alcoholgebruik
Alcoholvrije drankjes zijn niet bedoeld voor minderjarigen, zo stelt het Nationaal Preventieakkoord. Eerder liet het Trimbos-instituut al weten dat jongeren die alcoholvrije drank drinken waarschijnlijk eerder drank mét alcohol zullen drinken. Het uitdelen van 0.0 drank zou de drempel tot alcoholgebruik kunnen verlagen. Ook Jellinek (expert middelengebruik en verslaving) ziet een risico in deze ontwikkeling. ‘Wij maken ons hier best wel zorgen over, soms zien we al dat ouders van kinderen binnen de basisschool categorie ons opbellen met de vraag of ze het kunnen maken om alcoholvrije drank te schenken’, vertelt Floor van Bakkum, manager preventie bij Jellinek. Ze vertelt dat er in principe niks mis is met 0.0 dranken en dat ze goed kunnen dienen als alternatief, maar specifiek voor mensen die al alcohol drinken. ‘Probleem is een beetje dat het nu meer wordt ingezet waar alcoholgebruik in principe geen rol speelt, zoals bij jongeren. Daarnaast helpen de reclames van 0.0 dranken niet echt mee, ze zijn precies hetzelfde als de reclames van alcoholische dranken’, vertelt Van Bakkum.
LEES MEER...