Virtuele beloningen of het verzamelen van punten die in verband staan met het aantal genomen trekjes. Fabrikanten van e-sigaretten en vapes implementeren nu gadgets in hun producten, zoals spelletjes en andere digitale functies. Op deze manier hopen ze jongeren sneller verslaafd te maken.
Fabrikanten hopen door speelelementen de gebruikers langer aan hun product te binden. De nieuwe trend is voor nu vooral zichtbaar in de Verenigde Staten, waar de nieuwe vapes worden verkocht voor vergelijkbare prijzen als normale vapes.
Beïnvloeding van gedrag
De nieuwe functies spelen in op operante conditionering, deze vorm van gedragsbeïnvloeding maakt gebruik van beloningen die het verslavingsgedrag versterken. Jongeren die al verslavingsgevoelig zijn, bijvoorbeeld voor gamen, kunnen nu dus een nicotineverslaving daarbij ontwikkelen. Esther Croes, senior wetenschappelijk medewerker tabak bij het Trimbos-instituut, meldt dat het zeer waarschijnlijk is dat deze vapes binnenkort hun debuut maken in Nederland. ‘Het is een kwestie van tijd, we hebben in Nederland een verbod op smaakjes, maar ook aan vapes met smaakjes komt iedereen nog aan, bijvoorbeeld door social media.’
Jongeren
Dat de nieuwe smart vape is gericht op jongeren is duidelijk. Ook lijkt het erop dat de algehele vape-industrie is gericht op jongeren. Zo laat Croes weten dat ze zich ontzettend zorgen maakt over deze industrie. ‘Ik maak me erg druk over de immorele keuzes van fabrikanten, alles is gericht op de jongeren; smaakjes, figuurtjes, zelfs cartoons in de vapes’, aldus Croes.
Daarnaast verschilt de nicotine die een vape bevat, met die van de sigaret. ‘Een vape bevat nicotinezout, een sigaret niet. Nicotinezout laat je niet zo hoesten, dus jongeren merken niet eens meer dat ze die nicotine binnenkrijgen’, vertelt Esther. Ze is van mening dat vapes en e-sigaretten moeten verdwijnen: ‘Als het aan mij ligt gaat het van de markt in Nederland, en de e-sigaret alleen op doktersvoorschrift, bedoeld voor het stoppen met roken.’
LEES MEER...