De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft, in samenwerking met de Europese Unie, de campagne 'Redefine Alcohol' gelanceerd.
De campagne is onderdeel van het project 'Evidence into Action on Alcohol (EVID-ACTION)', dat 30 Europese landen omvat. De campagne loopt van 2 oktober tot 30 november 2024 en heeft als doel om het bewustzijn over de gevaren van alcoholgebruik te vergroten.
Directe aanleiding
Volgens de WHO is de campagne hard nodig vanwege de grote mate van alcoholgebruik en de schadelijke effecten ervan in Europa. 'In Europa zijn de niveaus van alcoholgebruik en de daarmee gepaard gaande schade de hoogste ter wereld. In de WHO-regio is 1 op de 11 sterfgevallen te wijten aan alcohol,' vertelt woordvoerder Aleksandra Olsen van de WHO. Daarnaast is het bewustzijn over de langetermijngevolgen van alcohol, zoals het risico op chronische ziekten en veelvoorkomende kankers zoals darm- en borstkanker, nog altijd laag. De WHO benadrukt dat er jaarlijks 70.000 mensen sterven aan kanker, veroorzaakt door alcoholgebruik.
Doel van de campagn
'Redefine Alcohol' heeft als doel om het bewustzijn rondom de effecten van alcohol te vergroten. Verder wil de WHO met de campagne persoonlijke verhalen van mensen delen die besloten om alcoholgebruik te minderen of zelfs volledig te stoppen. 'Steeds meer Europeanen ontdekken de voordelen van minder drinken of helemaal stoppen. Deze ervaringen nodigen iedereen uit om hun eigen relatie met alcohol opnieuw te overwegen,' vertelt Olsen.
De Wereldgezondheidsorganisatie hoopt met ‘Redefine Alcohol’bij te dragen aan een gezonder Europa, waar de gevolgen van alcoholgebruik bekend zijn, en de ondersteuning voor het minderen van alcohol sterker is.
LEES MEER...