De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) start op 4 november met de jaarlijkse ‘Zien drinken, doet drinken’ campagne. Het is de bedoeling dat ouders bewust worden van het effect van hun drinkgedrag op hun kinderen.

AAN doet dit om ouders te stimuleren geen alcohol in het bijzijn van hun kinderen te drinken. Het drinkgedrag van ouders heeft namelijk invloed op het toekomstig drinkgedrag van kinderen.

Campagne
De campagne loopt van 4 november tot en met 15 november. Het wordt zowel landelijk als regionaal uitgevoerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van sociale media en diverse communicatiemiddelen. Verschillende campagnemateriaal zoals video moet ervoor zorgen dat de boodschap verspreid wordt. ‘Zien drinken, doet drinken’ wordt ondersteund door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, middels onderzoek en financiering.

Effect
De Alliantie Alcoholbeleid Nederland liet eerder in een persbericht weten dat de boodschap van de campagne 'begint aan te slaan'. Zo blijkt uit een studie van wetenschappelijk onderzoeksbureau Breuer en Interval dat 70 procent van de ouders (die deelnamen aan het onderzoek) aangeeft op de hoogte te zijn van het feit dat kinderen drinkgedrag kopiëren. Toch geeft eenentwintig procent aan dat ze net zoveel en net zo vaak alcohol drinken in het bijzijn van hun kinderen. 

Toekomst
Twee derde van de ouders spreekt niet met hun kinderen over hun eigen alcoholgebruik. Dit laat zien dat er een gebrek is aan open communicatie. Dit is belangrijk voor het bevorderen van een gezonde houding ten opzichte van alcohol. Het is dan ook de bedoeling dat de campagne er in de toekomst voor zorgt dat kinderen niet voordat ze achttien zijn gaan drinken. 'Het voorbeeldgedrag van ouders, maar ook van andere familieleden (ook oudere kinderen), doet ertoe', meldt de alliantie. 

 

 

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...