Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een vernieuwde Bob-campagne gelanceerd, die de nadruk legt op het ondersteunen en waarderen van mensen die ervoor kiezen nuchter achter het stuur te blijven rijden.

Uit een recent onderzoek van Panelwizard Direct blijkt dat maar liefst 30 procent van de aangewezen BoBs regelmatig in de verleiding komt om toch alcohol te drinken. Bovendien geeft 20 procent van de Bobs aan behoefte te hebben aan meer erkenning voor hun rol. De nieuwe campagne, getiteld 'Top, jij blijft Bob!', speelt in op deze bevindingen. De campagne zet Bobs in het zonnetje die ondanks onverwachte sociale druk trouw blijven aan hun voornemen om alcoholvrij te blijven rijden.

Brede samenwerking voor maximale zichtbaarheid
De campagne is zichtbaar op strategische locaties, zoals in horeca, tankstations en bioscopen, en wordt ondersteund door tal van partners, waaronder TeamAlert, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, en de politie. Provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties dragen ook bij via regionale media en voorlichtingsactiviteiten.
Deze gezamenlijke inspanning vergroot de zichtbaarheid en effectiviteit van de campagne. Door een brede samenwerking wordt de boodschap versterkt dat een Bob onmisbaar is voor de verkeersveiligheid, zo vertelt Jaap Steensma, persvoorlichter van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: ‘De Bob-campagne toont hoe gezamenlijke inzet een krachtig effect kan hebben. 'Door de boodschap relevant en positief te houden, blijven we impact maken.’

25 jaar Bob
Sinds de start in 2001 is de Bob-campagne uitgegroeid tot de hoogst gewaardeerde overheidscampagne aller tijden. Steensma wijst op de unieke elementen die het succes verklaren: 'De Bob-campagne laat altijd het gewenste gedrag zien, en maakt dit gedrag behapbaar met een concrete en altijd positieve boodschap. Dit heeft ertoe geleid dat de campagne na bijna 25 jaar nog steeds goed wordt ontvangen, zoals uit evaluatieonderzoek blijkt.'
Hoewel de campagne veel waardering krijgt, blijft het een uitdaging om de exacte impact op verkeersveiligheid vast te stellen. Steensma legt uit: 'Effectiviteit van voorlichting is lastig vast te stellen, omdat het vaak gecombineerd wordt met andere maatregelen zoals intensivering van verkeershandhaving. Toch zien we dat campagnes bijdragen aan het vergroten van draagvlak, kennis van wet- en regelgeving, en een sterke sociale norm.'
Om de effectiviteit te waarborgen, worden voor campagnes met een mediabudget boven de 150.000 euro standaard effectmetingen uitgevoerd. Deze onderzoeken volgen veranderingen in attitude, risicoperceptie en zelf gerapporteerd gedrag, en zorgen ervoor dat de boodschap consistent blijft aansluiten bij de gewenste norm.

De campagne is een samenwerking met provincies, gemeenten en organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland, en richt zich op het volhouden van gemaakte afspraken, ook in uitdagende sociale situaties.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...