Er komt twee weken lang reclame van Anonieme Alcoholisten te hangen in metrostations in Londen. Daarmee hoopt de AA dat de vraag naar hulp laagdrempeliger wordt. Ook willen ze laten zien dat je niet helemaal rock bottom hoeft te zijn om hulp te vragen.
Jan Oosterhout, landelijk coördinator van de Commissie Openbare Informatie (COI) van de AA in Nederland is blij met de ontwikkeling. ‘Veel mensen gaan er van uit dat iedereen de AA kent, terwijl dat niet zo is. En als de AA niet bekend is, kunnen mensen die hulp nodig hebben er ook geen gebruik van maken’, aldus Oosterhout. De AA is voorzichtig met het opzoeken van publiciteit omdat ze de regel ‘aantrekkingskracht, geen promotie’ hanteren. Na maanden overleg is de conclusie gevallen dat het adverteren onder ‘aantrekkingskracht’ valt en dat het een goede manier is om de boodschap over te brengen naar degene die het nodig hebben.
De AA heeft geen social mediakanalen omdat ze de anonimiteit van de leden wil waarborgen en omdat ze niet gebonden willen zijn aan een organisatie. Misschien worden zulke pagina’s wel opgestart als de campagne een succes wordt. De posters hangen van 11 tot 24 september op metrostations.
04-09-2017
LEES MEER...