De online marketing van de alcoholindustrie heeft invloed op het drankgebruik van jongeren. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde Europese studie ‘Alcohol and Alcoholism’.
Waar anderen hun best doen om jongeren zo weinig mogelijk in contact te brengen met alcohol, zijn er voor de online alcoholadverteerders bijna geen regels. De jeugd zit tegenwoordig non-stop met hun mobiel in de hand, en wordt daar te pas en on te pas geconfronteerd met alcoholreclames. Deze reclames kunnen volgens het onderzoek leiden tot overmatig drinken. Voor verslavingsgevoelige jongeren is dit extra gevaarlijk: zij worden ongevraagd geconfronteerd met triggers. Onderzoekster Avelon de Bruin zegt: ‘Alcoholmarketing op internet lijkt onvermijdbaar. Maar ik was verrast dat de invloed van online reclame op jongeren zo sterk was en de blootstelling zo hoog.’
Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 9000 leerlingen rond de 14 jaar op scholen in Duitsland, Italië, Nederland en Polen. Hieruit bleek dat in alle landen de online alcoholmarketing samen hangt met een grotere kans op drinken of zelfs een zware drinker zijn. ‘Alle vormen van alcoholreclame bleken in eerder onderzoek al gerelateerd aan méér drinken. De impact van online alcoholmarketing blijkt echter bijzonder invloedrijk. Dit kan worden verklaard door het interactieve en persoonlijke karakter van online reclame voor alcohol.’
LEES MEER...