Er bestaan geen vaste protocollen in slijterijen voor mensen met alcoholisme. Medewerkers signaleren wel overmatig alcoholgebruik bij klanten, maar hebben geen handvaten om hen te helpen. Daar moet volgens hen, het Trimbos-instituut en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) verandering in komen.
De medewerkers in slijterijen krijgen geregeld te maken met klanten die veel alcohol drinken, maar geven nieuwe alcohol wel mee, aangezien ze geen richtlijnen hebben voor wat ze aan een probleemsituatie kunnen doen. Aan EenVandaag lieten zij weten graag scholing te krijgen om problemen te signaleren en hier op de juiste manier mee om te gaan. ‘Alcohol is een speciaal product. Dat vraagt om een speciale omgeving en getrainde medewerkers’, benadrukt secretaris Eus Peters van de Vereniging Drankenhandel Nederland.
Vroeg signaleren
Ook het Trimbos-instituut zou een protocol zinvol vinden. Hiermee worden er handvaten gegeven voor het contact met klanten die mogelijk alcoholisme hebben of hier risico op lopen, legt Maddy Blokland van het kenniscentrum aan EenVandaag uit. Volgens haar worden de gevolgen van overmatig alcohol drinken nog steeds enorm onderschat. Daarom is het heel belangrijk om alcoholisme vroeg te signaleren. ‘Hoe eerder gesignaleerd, hoe minder schade en hoe makkelijker het is om er iets van te zeggen.’
In gesprek
Het Trimbos-instituut zou, met het oog op de vragen en dilemma’s van slijterijen, onafhankelijk met het protocol aan de slag kunnen gaan nadat zij daarvoor opdracht hebben gekregen vanuit het ministerie van VWS. In een reactie aan EenVandaag laat het ministerie weten het nut van een protocol voor slijterijen in te zien en blij te zijn dat slijterijen hier over nadenken. Het ministerie kijkt er daarom naar uit om hier met het Trimbos-instituut verder over in gesprek te gaan.
LEES MEER...