Op straat is veel alcoholreclame te zien. Terwijl dit juist bijdraagt aan het alcoholgebruik van jongeren.

Voor een onderzoek, in opdracht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, zijn twee duo’s van zestien- en zeventienjarige de Utrechtse binnenstad ingestuurd. Zij hadden de opdracht alle alcoholreclame die zij tegenkwamen te fotograferen.

De bevindingen
De duo’s zijn drie uur op pad geweest afzonderlijk van elkaar, de route mochten ze zelf bepalen. In die drie uur zijn de koppels 147 alcoholreclames tegengekomen. Directeur van STAP, Wim van Dalen had deze uitslag niet verwacht: ‘Als je al die foto’s ziet dan raak je toch wel onder de indruk van alle alcoholreclames die jongeren te zien krijgen.’ De meeste reclame is gerelateerd aan horeca, denk aan: uithangborden, parasols op terrassen krijtborden met aanbiedingen. Negen van de tien reclames betreft biermerken. ‘Gemeenten kunnen natuurlijk helemaal niks doen tegen de reclame van de horeca. Als ze het maar zouden beperken tot één bordje zou het al zoveel kunnen schelen maar ze zijn erg vervlochten geraakt in de promotie’, aldus Van Dalen

Verbod op reclame
De gemeente Utrecht heeft vorig jaar al besloten van de alcoholreclame op gemeentelijke eigendommen af te willen. Het gaat een verbod op tien billboards, driehonderd lichtmasten, 230 reclamevitrines en bijna vijfhonderd bushokjes. Ook de gemeenten Almere, Deventer en Groningen gaan publieke alcoholreclame verbieden. Volgens Van Dalen zou eigenlijk de overheid het voortouw moeten nemen. ‘Een verbod op dit soort reclames is belangrijk. Jongeren worden constant geconfronteerd met dit soort reclames omdat de normalisering van alcoholgebruik zo diep is geworteld in ons land.’

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...