Het Trimbos-instituut meldt dat jongeren onder invloed van alcoholmarketing en -reclame eerder beginnen met het drinken van alcohol, Jongeren drinken ook steeds meer.

Hoogleraar dr. Thomas Babor aan de School of Community Medicine and Health Care UConn Health, in de Verenigde Staten legt uit: ‘Alcoholreclames zorgen ervoor dat jongeren eerder beginnen met drinken omdat ze een imitatie zien van alcoholgebruik.’ Barbor geeft ook aan dat de manier waarop het alcoholgebruik wordt afgebeeld in de reclames vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Onderzoek
Uit onderzoek is gebleken dat het beperken of totaal verbieden van alcoholreclames de goedkoopste en makkelijkste manier is om alcoholgebruik en de gevolgen ervan te verminderen. Volgens het Trimbos-instituut zou dat in Nederland kunnen leiden tot een gemiddelde afname van vier procent van het alcoholgebruik. Dit zou volgens Alcohol Focus Scotland levens kunnen redden, want het zorgt ook voor minder zucht bij mensen met een alcoholverslaving.

Overheid
In Nederland bepalen alcoholproducenten vooralsnog grotendeels zelf wat volgens hen goede marketingstandaarden zijn voor alcoholreclames. Sinds 2009 zijn er echter wel strengere regels gekomen voor de uitzendtijd van deze reclames. Omroepen mogen namelijk tussen zes uur ‘s ochtends en negen uur ‘s avonds geen alcoholreclames uitzenden. Ook zijn sluikreclames in dit tijdslot verboden. Deze reclamebeperkingen gaan ook verder dan alleen de alcoholindustrie. Zo zijn per 1 januari 2024 ook de ongerichte gokreclames verboden. 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...