In 2025 worden er geen alcoholreclames meer uitgezonden op jongerenzenders Nickelodeon en Disney Channel. Ninette van Hasselt, hoofd expertisecentrum alcohol van het Trimbos-instituut, vindt het bizar dat alcoholreclames nog te zien zijn op kinderzenders.
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumpties (STIVA) onderzoekt ieder jaar bij welke radio- en televisiezenders gemiddeld meer dan 25 procent van de kijkers uit jongeren bestaat. Bij Disney Channel en Nickelodeon is dit het geval, en daarom is er volgend jaar helemaal geen reclame voor alcohol meer te zien op deze zenders. Deze maatregel gaat verder dan de mediawet, waarvoor alleen een verbod op alcoholreclame vóór 21:00 uur geldt. Volgens het onderzoek van de STIVA is er geen radiokanaal als jongerenzender aangemerkt.
Algeheel reclameverbod
Van Hasselt vindt het bizar dat alcoholreclames nog te zien zijn op jongerenzenders. ‘In de mediawet is heel nadrukkelijk vastgelegd dat alcoholreclame niet terecht mag komen bij jongeren onder de achttien jaar. Het is dus logisch dat het niet meer mag, maar je moet nooit van één maatregel verwachten dat die alles op gaat lossen.’ Ze is dan ook van mening dat alleen een algeheel marketing verbod echt effectief is. ‘Marketingbudgetten voor alcoholreclames zijn er nog steeds en die zullen ergens anders ingezet worden. Zo wordt het vraagstuk dus niet opgelost. Met een algeheel verbod op alcoholreclames maak je een statement dat alcohol niet maar een gewoon product is.’
Sociale media
Volgens STIVA zijn jongeren tegenwoordig meer te vinden op sociale media dan dat ze naar de radio luisteren of televisie kijken. Daar zijn al maatregelen voor getroffen. YouTube, Snaphat en Instagram hebben bijvoorbeeld een filter waardoor alcoholreclames niet bij minderjarigen terechtkomen. Op TikTok geldt een algeheel verbod op reclame voor alcohol.
LEES MEER...