App moet alcoholreclame terugdringen

Het European Centre of Monitoring Alcohol Marketing (EUCAM) ziet de alcoholreclames in Nederland als grote boosdoeners van het slechte alcoholbeleid bij jongeren. De organisatie komt daarom met een nieuwe app die ervoor moet zorgen dat alcoholreclames verminderen of zelfs verboden worden.

Wim van Dalen, voorzitter van EUCAM: ‘Wij als EUCAM hebben als doel alcoholreclames te verbannen uit de maatschappij.’ EUCAM heeft een app ontwikkelt die door iedereen gebruikt kan worden. Met de app kan iedereen foto’s uploaden van alcoholmarketing. Van Tv-reclames tot bilboards. Na het uploaden van de foto komt er een korte vragenlijst die betrekking heeft op het soort reclame en alcoholvragen in het algemeen. EUCAM slaat al deze gegevens op en geeft in een geografische kaart weer hoe de alcoholreclame verspreid is in Nederland. Het initiatief komt van EUCAM zelf en niet van de politiek. ‘In het tijdperk vóór mevrouw Schippers schonk de politiek meer aandacht aan alcoholreclame. Nu is dat weg en dat is te zien in het gebruik van alcohol onder jongeren,’ zegt de voorzitter. ‘De alcoholindustrie bestaat grotendeels uit reclame en vele studies hebben al aangetoond dat deze vorm van marketing te veel impact heeft op jongeren.’

Met de gegevens die EUCAM verzamelt, wil het een statement maken richting de politiek en duidelijk maken dat zelfregulering van bedrijven niet werkt en dat alcoholreclame wettelijk geregeld moet worden, of zelfs verboden moet worden. Een voorbeeld van een zelfreguleringsregel die alcoholbedrijven hebben afgesproken is: ‘reclame mag niet specifiek gericht zijn op jongeren’. Van Dalen: ‘Leuk dat ze die regel maken, maar we merken dat de meeste reclames een negatieve werking hebben op jongeren wegens de humor die erin verwerkt wordt. Wij van EUCAM vinden dat deze reclames te veel gericht zijn op jongeren, maar als we dit aankaarten krijgen we altijd het zelfde antwoord: ‘Het is niet specifiek gericht op jongeren, ook op volwassenen.’’

De app moet er dus voor zorgen dat er een verandering komt in het reclameaanbod van alcohol dat zich positief zal uiten in het drinkgelag van jongeren. EUCAM roept alle jongeren op deze app te gebruiken en huurt daarnaast zelf jongeren in die het land doorgaan om tegen een vergoeding foto’s te maken van alle alcoholmarketing. Van Dalen zegt dat het een wetenschappelijk goed onderbouwd project is en het op termijn aanslaat in de politiek.

Datum: 20/01/2017

 

Reageer reacties (1)

Henk(25. januari 2017)

Leuk.

Maar waar is de APP

Henk

LEES MEER...