‘Best Buys’ WHO nog altijd van waarde

Tien jaar geleden introduceerde de World Health Organization (WHO) de ‘Best Buys’ voor alcoholbeleid: beleidsmaatregelen die betaalbaar, uitvoerbaar en kosteneffectief zijn. Nieuw onderzoek, verschenen in the Journal of Studies on Alcohol and Drugs, toont aan ze nog altijd relevant zijn.

Accijnsverhoging is de meest kosteneffectieve methode om alcoholgerelateerde schade te laten dalen. Reclamebeperkingen en minder ruime winkeltijden zijn ook ‘best buys’. Alcoholfuiken in het verkeer en kortdurende behandelingen in de eerstelijnszorg leveren ook extra gezonde levensjaren op, maar kosten meer per extra gezond levensjaar. ‘Belastingverhoging is misschien niet de meest aantrekkelijke beleidsoptie, maar wel de meest kosteneffectieve manier om de vraag naar alcohol terug te dringen’, aldus hoofdonderzoek Dan Chrishol van de WHO.

De studie gebruikte gegevens uit 16 landen met zowel een hoog, midden en laag inkomen: VS, Duitsland, Japan, China, Mexico, Rusland, Zuid Afrika, Thailand, Turkije, Ethiopië, Nigeria, de Filipijnen, Guatemala, India, Oekraïne en Vietnam.

Datum: 13/08/2018

Reageer reacties (0)
LEES MEER...