Heineken en NOC*NSF hebben een nieuwe campagne voor verantwoord alcoholgebruik in de sport gelanceerd: 'Blijf Helder'.
De campagne moet verantwoord alcoholgebruik bij sportverenigingen stimuleren. Bij veel clubs is de sociale druk groot: 'Ach, tap toch even een biertje voor het jeugdteam, ze zijn vandaag kampioen geworden.' Maar ook in zulke gevallen moet je gewoon streng zijn; geen alcohol onder de achttien, vindt Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken Nederland.
De campagne werd vandaag afgetrapt bij de Koninklijke Haagse Cricket & Voetbal Vereeniging. Andere deelnemende sportclubs krijgen vanaf nu ook materialen voor in de kantine of het clubhuis, waarmee ze verantwoord alcoholgebruik kunnen aanmoedigen en stimuleren. Met 'mystery visits' wordt vervolgens gekeken hoe succesvol de campagnes aanslaan. De winnende club mag zich daarna de 'Helderste Club van Nederland' noemen.
Momenteel houdt nog maar 15 procent van de sportverenigingen zich actief aan de wettelijke alcoholleeftijd van 18 jaar. Heineken en NOC*NSF hopen dat percentage met deze campagne te verhogen.
LEES MEER...