‘Drink geen alcohol als je kinderen erbij zijn.’ Dit is het advies van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) in hun nieuwste campagne.

Afgelopen maandag is de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ gestart. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport financieren deze actie die zich met deze boodschap specifiek richt op ouders met kinderen tussen de twee tot twaalf jaar oud.

Voorbeeldfunctie
Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker jongeren hun ouders zien drinken, ze zelf ook op jongere leeftijd zelf alcohol willen drinken. De voorbeeldfunctie van ouders kan jongeren vanaf twee jaar oud al beïnvloeden. Ook blijkt dat 56 procent van de ouderen weten dat hun kinderen hen proberen te kopiëren in hun drinkgedrag. Met deze informatie blijkt dat de helft van de ouderen hun eigen drinkgedrag hierop aanpast.

Speelgoed
Maar jongeren kijken meer invloeden af dan alleen het gedrag van hun ouders. Alcohol is veel te zien in speelgoed, leesboekjes en online afbeeldingen. Het verbaast ouders hoe vaak alcohol is terug te vinden in de leefwereld van hun kinderen. Eén op de acht ouders probeert te voorkomen dat hun kinderen met dit soort speelgoed in aanraking komt.

Campagnematerialen
Verschillende GGD’s en verslavingszorginstellingen zetten zich actief in om ouders via sociale media, posters en ouderavonden te bereiken en te informeren. Hiermee hopen ze dat de campagne van 2023 extra aanzet tot bewustwording bij de ouders. Je kunt verschillende campagnematerialen – zoals de poster – vinden op de website www.ziendrinkendoetdrinken.nl/downloads 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...