Het inluiden van februari brengt ook het einde van Dry January met zich mee. Afgelopen maand was er veel media-aandacht voor de challenge. Die populariteit werd ook opgemerkt in de (alcoholvrije)slijterijen. De challenge gaat verder dan januari, want de trend verandert de alcoholconsumptie van mensen ook daadwerkelijk.
Dit jaar schreven er meer dan 2.000 mensen meer zich in voor de challenge op Ikpas.nl. In totaal schreven er 25.693 mensen zich in op de site. Dry January – waarin je de hele maand januari geen alcohol drinkt – neemt dus enorm toe in populariteit. Het was afgelopen maand dan ook vaak het thema in talkshows en van nieuwsberichten. Bij de RTL-talkshow ‘Jinek’ werd er de laatste dag van Dry January dan ook over gesproken. De tafelgasten – waaronder Evi Hanssen die zich vaak uitlaat over het niet drinken van alcohol - spraken over het doortrekken van de abstinentie, want waarom zou je weer beginnen met alcoholdrinken als je je beter voelt wanneer je geen alcohol drinkt?
Levensstijl
Ook als je niet besluit om het stoppen door te trekken, verandert de challenge je alcoholgebruik. Veel deelnemers aan Dry January consumeren na afloop een stuk minder alcohol dan vóór januari (aldus onderzoek uit 2022 van IkPas). 80,7 procent van de deelnemers geeft aan zich meer bewust te zijn van hun alcoholgebruik, en besloten dus minder alcohol te drinken. Ook besloot 6,7 procent van de deelnemers om geen alcohol meer te drinken.
De deelnemers ervaarden dan ook voordelen van hun abstinentie. Zo voelde 73 procent van de deelnemers van 2022 zich mentaal een stuk beter. En zeventig procent sliep ook beter. De kans is groot dat de deelnemers van Dry January 2023 dit ook ervaren.
LEES MEER...