Reclames over gokken zijn sinds februari verboden in Utrecht. Aan alcoholadvertenties wordt voorlopig nog geen einde gemaakt, volgens de gemeente zitten er te veel haken en ogen aan.

Er zijn weinig landelijke wetten over reclames, de bestaande regelgeving staat opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Gemeenten mogen eigen reclameregels maken over de hoeveelheid reclames en welke soort. Het stadsbestuur van Utrecht onderzocht in hoeverre het mogelijk is om advertentieposters op basis van de boodschap te weren. Het blijkt dat het lastig is om daar regels voor te bedenken. Ondanks het verbod op gokadvertenties zijn de reclames niet helemaal uit de Utrechtse straten verdwenen. Dat komt door afspraken die de gemeente heeft met bepaalde ondernemers die door heel het land adverteren. De gemeente is bang dat een reclameverbod tot nog meer verwarring kan zorgen over waar wel een poster mag worden opgehangen en waar niet. Ook kan dit zorgen voor een ongelijk speelveld tussen ondernemers. Landelijke reclameregels is volgens beide partijen het handigst voor ondernemer, adverteerder en gemeente.

Kosten

Afgelopen jaar heeft de gemeenteraad gesproken over een alcoholreclameverbod, maar volgens het College van B&W is dat niet per se nodig. Op straat, in parken en in winkelcentra zijn namelijk weinig alcoholadvertenties te zien. Dat komt door een regel van de Reclame Code Commissie waarin staat dat er geen reclame over alcohol mag gemaakt worden in de buurt van scholen. De regelgeving kan uitgebreid worden, maar dat is volgens het college een beslissing van de overheid. Daarnaast zal de gemeente kosten mislopen als er nog een reclameverbod komt. Adverteerders zullen dan andere mediatype kiezen, waardoor er minder reclamebelasting binnenkomt. Dat is belasting voor reclame die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...