Heineken haalt de reclameposters weg die hun nieuwe drank Heineken Silver promoten. Dit komt omdat de modellen op de posters er te jong uit zien. Dit is in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
Naar aanleiding van een LinkedIn-bericht van Martijn Planken, onder andere adviseur van de ‘Zien drinken, doet drinken’-campagne, werden de posters weggehaald. Het bericht van Planken: ‘Gewoon even aan drie tieners gevraagd hoe oud deze personen zijn. Alle drie gaven ze aan: tussen de 16 en 18… Wat mij betreft in strijd met de reclamecode… Feilloze marketing om dit hippe drankje aan jongeren te slijten. Ga je schamen Heineken.’
In actie
Peter de Wolf is directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie, hij zet zich in voor verantwoorde alcoholconsumptie- en reclame. Nadat hij het bericht zag van Planken kwam hij meteen in actie. ‘Na contact met Heineken bleek dat de jongeren op de posters ouder waren dan vijfentwintig, maar ze leken nog steeds te jong. Binnen vierentwintig uur is besloten dat de posters weg moesten’, zegt De Wolf. Volgens De Wolf gebeurt het niet vaak dat er een einde wordt gemaakt aan bepaalde reclames. Dat is een goed teken volgens hem: ‘Het betekent dat het in de meeste gevallen goed gaat.’
Smaak voor jongeren
Planken is blij dat de posters weg zijn gehaald. Heineken Silver smaakt namelijk minder bitter en zou volgens hem voor jongeren makkelijker zijn om mee te beginnen dan normaal bier. ‘Ze zoeken jong ogende modellen voor deze reden, maar nu gingen ze te ver’, zegt Planken.
LEES MEER...