Hoe sociale media alcoholbehoefte kunnen beïnvloeden

Alcoholreclames op sociale media zoals Facebook kunnen de behoefte onder jongvolwassenen om alcohol te drinken, vergroten als de reacties eronder positief zijn. 'Mensen met alcoholproblemen kunnen misschien wel het meest worden beïnvloed’, aldus onderzoeker Jonathan Noel tegen The Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Dr. Noel en dr. Thomas Babor van de Amerikaanse UConn School of Medicine deden een studie onder honderdtwintig volwassenen. Alle deelnemers woonden in Amerika en waren tussen de 21 en 24 jaar oud. Iedere deelnemer kreeg vier bestaande online alcoholreclames te zien waar de onderzoekers zelfgekozen reacties onder plaatsten. De reacties waren of vóór alcohol drinken of tegen. Ook verschilden de berichten in de hoeveelheid likes, shares en comments. Iedere deelnemer koos vervolgens welk bericht hem/haar het meest stimuleerde om alcohol te drinken.

Resultaten
Reclame met negatieve reacties over alcoholgebruik in combinatie met een hoog aantal likes, shares en/of comments, stimuleerde het minst om te drinken. Reclame die ook veel aandacht had van Facebookgebruikers maar waarvan de comments positief waren over alcoholgebruik, verhoogde de drankbehoefte 3,5 keer zoveel als bij de andere drie reclames. Ook bleken de deelnemers twee keer zo snel een alcoholreclame te delen of liken als het positieve reacties had.

Zorgen
‘Mensen die veel alcohol drinken of een alcoholverslaving hebben, ervaren wellicht het grootste effect van de positieve en populaire alcoholreclames’, speculeren de onderzoekers. De reclames zouden volgens hen een trigger kunnen zijn en voor een terugval kunnen zorgen bij mensen die een behandeling hebben gehad voor alcoholisme.

21/11/2018
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

 

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...