Dat staat in een rapport dat staatsecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) donderdag 11 april naar de kamer stuurde.
Voor de opstelling van het rapport is gekeken in welke mate kinderen en jongeren van nul tot achttien jaar in aanraking kunnen komen met alcoholreclame. Er is ook onderzocht of de reclames op hen gericht zijn en of ze voldoen aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA), de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm bier en de Mediawet.
Ruimte voor verbetering
Van Ooijen geeft aan dat er online nog ruimte is voor verbetering. Volgens de Mediawet mag er op radio en televisie geen alcoholreclame verschijnen tussen zes uur ’s ochtends en negen uur ’s avonds, op internet is dit echter wel toegestaan. In het rapport wordt ook gesteld dat kinderen en jongeren in de openbare ruimtes veel in aanraking kunnen komen alcoholreclame. De reden hiervoor is dat producenten en verstrekkers van alcohol veel gebruik maken van sponsoring.
Het belang
In het rapport wordt geconcludeerd dat de hoeveelheid reclame die is gericht op kinderen en jongeren minimaal is. De kans is echter wel groot dat ze toch in aanraking komen met dit soort reclame, omdat de reclames gericht zijn op een breed publiek. Volgens Van Ooijen laat de monitor dus zien dat kinderen en jongeren beter beschermd moeten worden tegen alcoholreclame.
Incompleet beeld
Ondanks dat het rapport nauwkeurig is samengesteld kon niet alle alcoholreclame gemonitord worden. In het rapport staat dan ook dat de monitor op een aantal punten verbeterd zou kunnen worden. De suggestie is gedaan om in de toekomst de reclame in de openbare ruimte, sponsoring van alcoholproducenten en -verstrekkers in de profsport en bioscoopreclame beter in kaart te brengen.
LEES MEER...