Vapes met kind-aantrekkelijk uiterlijk, zoals cartoons of dieren, maken een opmars op TikTok. Tobacco Control, een internationaal academisch tijdschrift over tabaksbestrijding, deed onlangs onderzoek naar de verschillende merken die kinderlijke e-sigaretten aanbieden.
Online, bijvoorbeeld op TikTok, gaan uitpakvideos van schattige vapes viraal. E-sigaretten in de vorm van een tijgertje, Tiger Pods, of in de vorm van bubble tea (populair drankje in Azië) zijn het meest populair. De video’s worden vaak door Aziatische TikTokkers gemaakt en ook verkocht en krijgen in totaal miljoenen views. In Nederland zijn dit soort vapes ook verkrijgbaar via online-webshops.
Impact
Tobacco Control vindt dat er meer aandacht moet worden besteed aan de impact van het uiterlijk van vapes. ‘De ontwerpen kunnen mogelijk jongeren die alleen af en toe sociaal vapen, motiveren om hun eigen e-sigaretten aan te schaffen. Door van de e-sigaretten verzamelobjecten te maken, kunnen jongeren ook aangemoedigd worden om meerdere apparaten te kopen in plaats van één. Daarnaast kunnen deze e-sigaretten in het geheim gerookt worden, omdat het voor ouders en docenten niet duidelijk is dat het om e-sigaretten gaat’, schrijven de onderzoekers van Tobacco Control.
Stiekem vapen
In het geheim een vape roken is in Amerika ook al langere tijd in opmars. In het voorjaar van 2020 stuurde de Food and Drug Administration (FDA) waarschuwingsbrieven naar bedrijven. Deze bedrijven verkopen hoodies, horlogers en rugzakken waarin vapes verborgen zitten. De waarschuwingen van de FDA hadden weinig succes. Tobacco Control pleit voor strengere handhaving en beter toezicht op de productie van kind-aantrekkelijke vapes. In Nederland zijn er nog geen regels. Op 14 maart is er wel een motie aangenomen waarin staat dat de e-sigaret een neutraal uiterlijk moet hebben. Hiernaar wordt nog onderzoek gedaan.
LEES MEER...