Het theebedrijf Barrel Tea maakt sinds begin november reclame op een billboard met een aanstootgevende reclametekst: ‘Wordt sterke drank verslaafd voor je 18e’. Er zijn nu klachten ingediend over deze advertentie bij de Reclame Code Commissie.
De reclame is voor thee met de geur en smaak van Schotse whisky, rum, cognac en bourbon, maar zonder alcoholpercentage. De thee wordt getrokken van houtsnippers van eiken vaten, waarin eerst sterke drank werd gerijpt.
Klachten
Een woordvoerder van de Reclame Code Commissie bevestigt dat er meerdere klachten zijn binnengekomen. Ze starten daarom een procedure op om te bepalen of de reclametekst aan de regels voldoet. ‘De procedure bestaat uit de klacht en de reactie van de adverteerder. Verder in de klachtenbehandeling wordt de reclametekst getoetst aan de hand van de reclame code en wordt er beoordeeld of er sprake is van strijd met die code.’ De commissie beoordeelt de tekst op meerdere punten. Zo mag reclame niet misleidend zijn en mogen er geen onwaarheden in staan. Ook mag een bedrijf geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten. Als laatste mag reclame niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen. ‘Het kan een aantal weken duren voordat er een uitspraak komt’, aldus de perswoordvoerder.
Advies
Als de commissie de klacht gegrond acht, volstaat een vrijblijvend advies. De afdeling Compliance gaat dan kijken of de adverteerder er iets mee doet. Zo’n 95 procent van de bedrijven respecteert het oordeel van de commissie en past zijn advertentie aan of verwijdert deze. Henri Koekkiek, eigenaar van Barrel tea is dat niet van plan. Hij was al op de hoogte van de klachten en heeft al met de commissie gesproken. Hij heeft de reclametekst op voorhand al juridisch laten uitzoeken. ‘Ik zet niemand aan tot alcohol drinken, laat staan dat ik mensen oproep verslaafd te raken. Ik verkoop slechts een alcoholvrij product’, aldus Koekkoek.
LEES MEER...