Een meerderheid van de volwassen heeft er geen problemen mee als er geen reclame voor alcohol wordt gemaakt. Het Trimbos instituut deed onderzoek en ondervond dat 65 procent van de volwassenen tegen alcoholreclame op tv was.
Tijdens het onderzoek, waar 5901 mensen aan meededen, concludeerde het Trimbos een aantal punten. 63 procent van de respondenten dat er een waarschuwing op alcoholverpakking komt, vindt 38 procent het goed als alcohol niet meer in de supermarkt verkocht wordt, alleen in slijterijen en vindt 44 procent dat er geen korting meer op alcohol gegeven mag worden.
Daarnaast vindt 74 procent van de respondenten dat blurring (het verkopen van alcohol op plekken waar dat niet zou mogen als bijvoorbeeld de kapper) niet kan.
Beleidsverandering
Het instituut geeft aan dat beleidsverandering een belangrijke factor is om de gevaren van alcohol tegen te gaan. Met beleidsverandering bedoelen ze; minder beschikbaarheid tot alcohol, prijsstijging en geen reclame voor alcohol. Geen reclame zou ervoor zorgen dat jongeren later zullen beginnen met het drinken van alcohol.
LEES MEER...