Tabaksfabrikant Phillip Morris gaat twee tabaksfabrieken in Duitsland sluiten. Volgens hen daalt de vraag naar sigaretten en verwachten zij dat deze trend zal aanhouden. Longarts Wanda de Kanter gelooft er niets van.
In 2025 zullen twee fabrieken in Berlijn en Dresden gesloten worden. Waaronder een shagfabriek, want ook de verkoop van shag neemt af, volgens Philip Morris. Longarts Wanda de Kanter gelooft geen snars van deze trend. ‘Er mogen dan twee fabrieken gesloten worden, maar die worden waarschijnlijk elders weer opgezet. Het is zeker niet het geval dat er minder sigaretten gekocht worden.’
Verbroken belofte
Philip Morris stelde in 2020 een target op voor 2025: het aantal verkochte sigaretten moet worden teruggebracht tot 550 miljard. Zo zou de tabaksfabrikant de belofte nakomen om een rookvrije toekomst te creëren. Uit onderzoek van de University of Bath, dat in het wetenschappelijk tijdschrift Tobacco Control is gepubliceerd, blijkt dat het doel niet gehaald gaat worden. De verkoopprojecties voor 2025 laten zien dat Philip Morris 613 miljard sigaretten zal gaan verkopen. Ruim 60 miljard sigaretten meer dan het doel dat ze hadden gesteld.
Gateway
Philip Morris wil in 2030 twee derde van de omzet uit alternatieve rookwaren, zoals vapes en zyn-nicotinezakjes halen. ‘Deze middelen zijn een ‘gateway’ naar het roken van sigaretten’, benadrukt De Kanter. ‘Met de een gigantische nicotinemarkt wordt ingespeeld op de jongere generatie. Via influencers op sociale media, sponsoring van sport- en muziekactiviteiten en sponsordeals met grote namen als Formule 1, McLaren en Spotify komen deze producten bij de jongeren terecht. Ze zullen alles blijven doen om kinderen verslaafd te maken.’
Strengere aanpak
De Kanter vindt dat er meer nodig is om het roken tegen te gaan. ‘Eigenlijk moeten de accijnzen structureel elk jaar met tien procent omhoog. Daarnaast moet veel meer ingezet worden op handhaving. Daar is nu veel te weinig mankracht voor. Het zou ook niet meer zo moeten zijn dat je op elke hoek van de straat sigaretten kunt kopen. Als we nu niets doen, dan zitten we in 2030 nog steeds in dezelfde situatie.’
LEES MEER...