De controle op alcoholverkoop is de afgelopen twee jaar verbeterd. Dat blijkt uit onderzoek van campagne NIX18. Minderjarigen komen steeds moeilijker aan alcohol. Toch is de controle nog steeds onvoldoende volgens staatssecretaris Martin van Rijn.
Eind 2013 controleerden supermarkten, horecagelegenheden, slijterijen, sportkantines en verschillende websites in gemiddeld 47 %van de gevallen of de koper oud genoeg was. Het onderzoek werd uitgevoerd met 15-jarigen die in totaal 1410 aankooppogingen deden. Eind 2011 werd hetzelfde onderzoek uitgevoerd. Het gemiddelde lag toen op 28%.
In slijterijen werden de meeste 15-jarigen gecontroleerd, gevolgd door supermarkten. Via internet werd niemand gecontroleerd, net als in 2011. Martin van Rijn is, ondanks de verbetering, niet blij met de resultaten. ‘Nog steeds is het voor minderjarigen te eenvoudig aan alcohol te komen. Met het percentage van 47% kunnen we niet anders dan concluderen dat het glas half leef is. Er moet een forse verbetering komen.’ Van Rijn is van plan de betrokken partijen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden om de wet na te leven. De alcoholverkoop via internet komt op de eerste plaats.
LEES MEER...