De Bob-campagne van de overheid rond de jaarwisseling heeft niet het gewenste effect gegeven.
In een drie weken durende wintercampagne was de boodschap overal te vinden: ‘Ben je Bob, zeg het hardop.’ Online, op de radio, maar ook langs de weg ontkwam je niet aan de herkenbare leus. De campagnemakers hadden twee doelen. Als eerste dat mensen geen alcohol drinken wanneer ze nog moeten rijden, en als tweede dat ze het ook hardop uitdragen. Het idee is om vooraf hardop te zeggen dat je nuchter bent en blijft (en je dus de bewust onbeschonken bestuurder bent). Hiermee wordt de kans minder groot dat je als bob een alcoholisch drankje krijgt aangeboden.
Hoewel mensen enthousiast reageren op de boodschap en het wordt gewaardeerd, heeft de campagne niet het gewenste effect gehad. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen niet vaker aangeven dat ze geen alcohol zullen drinken voor ze de weg op gaan. Ook geven jongere automobilisten (onder de 50) niet ‘hardop’ aan dat ze de Bob zijn. Daarnaast vindt bijna driekwart van de bestuurders jonger dan 35 het normaal dat je geen alcohol drinkt als je nog moet rijden. Een relatief laag percentage, aldus de onderzoekers. Tot slot vindt ongeveer de helft van deze groep vind het geen probleem wanneer de bestuurder na een of twee alcoholische drankjes achter het stuur stapt. Dit percentage is tijdens de campagne gelijk gebleven.
LEES MEER...