De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) en de flitsbezorger Flink slaan de handen in een om een Gedragscode voor Alcoholbezorging op te stellen. Dit is de eerste samenwerking tussen de stichting en een flitsbezorger of bezorgbedrijf.
Volgens de directeur van Flink Nederland, Robin Kiesler moeten en kunnen er meer stappen worden gezet om de naleving van de leeftijdgrens van 18+ na te leven. ‘Dagelijks bezorgen we boodschappen bij vele duizenden Nederlanders. Dat willen we op een verantwoorde manier doen. Het strikt controleren van de leeftijd bij personen tot 25 jaar die alcohol bestellen moet beter. We hebben een duidelijke werkwijze, waarvan het belangrijk is dat die ook in de praktijk goed wordt nageleefd. Een duidelijke Gedragscode helpt ons daarbij,’ aldus Kiesler. Flink werkt momenteel intern ook aan verbeteringen. Zo proberen ze door het inzetten van mystery guests de bezorgers te wijzen op leeftijdscontrole aan de deur.
Reclamecode
Een onderdeel van de afspraken is dat Flink de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken toe gaat passen. STIVA-directeur Peter de Wolf hoopt dat andere bezorgbedrijven ook mee zullen werken aan de Gedrags- en Reclamecode. ‘STIVA roept andere bezorgbedrijven op zich snel aan te sluiten bij dit initiatief. Het is van groot belang dat er geen alcohol aan minderjarigen wordt afgeleverd.’
Huidige wet
Volgens Sandra van Ginneken, adviseur Alcoholwet van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, zet haar vraagtekens bij de nieuwe code. De huidige Alcoholwet en het Alcoholbesluit zouden volgens haar duidelijk genoeg zijn. ‘Het is vooral een kwestie van de alcoholregelgeving naleven,’ zegt Van Ginneken. De mystery guests inzetten heeft volgens haar wel nut.
LEES MEER...