Nieuwe campagne KWF Kankerbestrijding

De KWF Kankerbestrijding start vanaf 17 december met de campagne ‘Eigenlijk best gek he?'

Deze campagne is bedoeld om mensen duidelijk te maken dat we in Nederland nog heel normaal omgaan met sigaretten, terwijl het de helft van de rokers doodt.

Volgens KWF Kankerbestrijding zouden jongeren nog steeds te makkelijk in aanraking komen met verkooppunten van sigaretten zoals supermarkten, tankstations en tabakszaken. Zij beschuldigen de tabaksindustrie ervan elk jaar 37.000 jongeren tot dodelijk rookgedrag te verleiden.

Jongeren worden ongeveer drie keer zo vaak geconfronteerd met winkels waar tabak wordt verkocht dan met verkooppunten van bijvoorbeeld bruin brood. Hierdoor wordt de kans dat zij gaan roken vergroot. We kunnen in Nederland op zo’n 9400 plaatsen bruin brood kopen, maar als we gaan kijken naar de verkooppunten van tabak, zijn dat er meer dan 30.000. In vele ogen wordt dit als ‘normaal’ beschouwd. De organisatie wil juist duidelijk maken dat dit niet normaal is.

Vicevoorzitter Willem Jan Roelofs van de Stichting Sigaretten Industrie (SSI) is van mening dat de kritiek van het KNW ‘volstrekt overtrokken’ is. ‘Dat er gezondheidsrisico’s zijn door het roken, staat buiten kijf. Die erkennen wij ook.’

Vanaf mei 2016 worden op sigarettenpakjes de verplichte waarschuwingen uitgebreid met afbeeldingen. Daarnaast zijn er bepalingen over onder andere de producteisen, verplichte waarschuwingen, verkoopbeperkingen (verkooppunten, leeftijdsgrens), rookverboden en reclame en boetes bij het niet naleven van de Tabakswet.

 

 

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...