Per 1 oktober gaan nieuwe maatregelen in die de drempel om veel geld te verliezen op online gokwebsites hoger maken. Deze maatregelen gelden voor alle online kansspelaanbieders die een vergunning hebben in Nederland. ‘Spelers moeten zich bewust zijn van de risico’s. Door deze nieuwe maatregelen worden spelers beter beschermd’, vertelt Franc Weerwind, voormalig minister voor Rechtsbescherming.
Eén van de maatregelen gaat over het hogere stortingslimiet. Als je een hoger limiet dan 350 euro – of 150 euro voor jongeren onder de 24 jaar – per maand wil instellen, moet je daarvoor contact opnemen met de website van de gokaanbieder. Een speciale medewerker biedt dan informatie over de risico’s en beschikbare hulp aan. Als je al een hoger limiet hebt, moet de gokaanbieder ook wijzen op beschikbare hulp en risico’s. Bij hogere stortingen dan 700 euro in de maand – of 300 euro als je jonger bent dan 24 jaar – moet de gokaanbieder controleren of de speler zich dat financieel kan veroorloven.
Minder invloed
Dat iemand zijn of haar stortingslimiet in een neutrale omgeving moet kunnen bepalen is een volgende maatregel. Je mag niet beïnvloed worden door reclame of bedragen die al zijn ingevuld. Als je het limiet bevestigd op een gokwebsite, moet je erop gewezen worden dat je het geld kunt verliezen.
Uitloggen bij limiet
Ook moet je erop gewezen worden als je boven vijftig procent van je stortingslimiet komt. Dat geldt ook voor je tijdslimiet. Je moet direct uitgelogd worden als je het tijdslimiet overschrijdt. Tijdens het spelen verschaft de gokaanbieder elke dertig minuten feedback over speelgedrag en de tijd waarin gespeeld wordt.
Gokstop
De Kansspelenaanbieder is verplicht om het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) te noemen. Op deze website van de overheid kan je een gokstop aanvragen. Minimaal zes maanden lang heb je dan geen toegang tot gokwebsites, speelhallen en casino’s met een Nederlandse vergunning.
LEES MEER...