‘Over een jaar of 5 is reclame voor alcohol in Nederland uit den boze. Tegen die tijd zullen er ook geen evenementen en sportwedstrijden meer worden gesponsord door alcoholmerken’, aldus Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP.
Hij zegt dat in een interview met Metro. De regelgeving op dit gebied gaat in landen als Finland en Zweden steeds meer die kant op, ziet de STAP-directeur. ‘Ik was onlangs in Litouwen, waar heel veel wordt gedronken, en daar is de overheid het zat en is er een algeheel verbod op alcoholreclame in het leven geroepen. Ook Australië, Ierland en Schotland zijn hiermee bezig. Er is heel veel beweging en Nederland zal nooit vooroplopen, maar over een paar jaar komt het hier ook tot een algeheel verbod op alcoholreclame. Voor veel mensen klinkt dit wellicht ongeloofwaardig, maar met tabak is het uiteindelijk ook gebeurd.’
Peter de Wolf, directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), zegt in hetzelfde artikel dat het niet zo’n vaart zal lopen. ‘Wel verandert er in de loop der jaren ongetwijfeld van alles op het gebied van reclame voor alcoholgebruik’, zegt hij. ‘Eens in de twee jaar passen we onze Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken aan, bijvoorbeeld vanwege nieuwe technologische ontwikkelingen. Nu moeten we ervoor zorgen dat we op dit gebied up to date blijven. Daarom steken we de komende weken weer de koppen bij elkaar en beoordelen we in het najaar of we de code moeten aanpassen.’ Volgens hem doen ze er zo veel mogelijk aan om alcoholreclame zo veel mogelijk buiten het bereik van minderjarigen te houden.
Alcoholalliantie
Verschillende gesprekspartners, waaronder ook STAP en Lef Magazine, willen onder de naam Alcoholalliantie meedoen aan de besprekingen over het Nationaal Preventieakkoord. In dat akkoord wil het kabinet afspraken vastleggen met onder meer gemeenten, bedrijven en sportverenigingen over het terugdringen van alcoholgebruik. Andere partijen die meepraten zijn onder andere FAS-project Het Witte Bos en een delegatie van de AA.
Datum: 02/05/2018
LEES MEER...