VTM, Qmusic en Belfius organiseren dit jaar voor de tweede keer op rij Rode Neuzen Dag in België. Het evenement, dat zal plaatsvinden op zaterdag op 3 december, richt zich op Vlaamse jongeren met psychische problemen. Een op de vijf kampt hiermee.
Lef Magazine belde met de coördinator van Rode Neuzen Dag, Winok Oplinus.
Wat is Rode Neuzen Dag?
‘Rode Neuzen Dag is een goede doelenactie georganiseerd door een van de grootste mediagroepen van Vlaanderen. Het evenement draait om de problematiek bij jongeren die velen niet kennen. We hebben gemerkt dat er een taboe heerst rondom psychische problemen bij jongeren. Dit taboe willen we doorbreken. Daarom zamelen we geld in om hoognodige en gepaste hulp te vinden. Veel jongeren krijgen die hulp nu niet. Het geld wordt verdeeld onder organisaties die zich richten op en zorg bieden aan jongeren met psychische problemen.’
Focussen jullie je ook specifiek op verslaving? Op welke manier?
‘Nee, we focussen ons heel breed op de psychische problematiek, maar verslaving komt veel aan bod. Door het feit dat mentale moeilijkheden soms bijdragen aan een verslaving, willen wij Rode Neuzen Dag inzetten om een mogelijke verslaving te vermijden.’
Wat was het moment dat jullie dachten: laten we een evenement organiseren rondom jongeren met psychische problemen?
‘Het is zo’n twee jaar geleden ontstaan op de nieuwsredactie van Medialaan, waar we via een radar bij kunnen houden wat er speelt in Vlaanderen. Het viel op dat in korte tijd veel problemen aan het licht kwamen zoals: ‘Jongen van 13 pleegt zelfmoord doordat hij wordt gepest’, ‘meisjes overnachten in gevangenis omdat er geen plaats is in een instelling’, et cetera. Het was tijd om dit onderwerp aan te snijden, want mensen zijn niet alleen fysiek ziek, maar vaak ook mentaal.
We hebben veel research gedaan waaruit bleek dat 1 op de 5 jongeren kampt met psychische problemen. En dat is dan nog een lage inschatting… Nou, dan weet je wel dat er actie moet worden ondernomen.’
Op welke manier willen jullie het taboe rondom psychische problemen doorbreken?
‘We communiceren via radio- en tv-zenders, waarop getuigenissen worden gegeven. We laten mensen aan het woord, wat vaak voor aangrijpende portretten zorgt. Daardoor voelen kijkers met psychische problemen dat ze niet alleen zijn. Daarnaast zit er nog een hele campagne achter met tv- en radiospots, print-advertenties en online campagnes. En dat alles in combinatie met fondsenwervingsacties. Het is een 360 graden aanpak.
Hopelijk sluiten we de slotshow zaterdag af met een mooi bedrag. Dit bedrag wordt besteed aan concrete doelen. Zo willen we, naast de dergelijke organisaties, vijf laagdrempelige huizen oprichten in Vlaanderen waar jongeren gratis en anoniem, zonder etiket opgeplakt te krijgen, kunnen binnenlopen voor een gesprek.'
Wat voor acties zijn er onder andere georganiseerd door mensen om geld in te zamelen?
‘Het gaat van extreme tot meer voor de hand liggende acties. Er worden concerten gegeven, wandeltochten georganiseerd, maar vooral veel neuzen verkocht. Vorig jaar zijn er 350.000 rode neuzen verkocht en dit jaar zijn het er ook al veel.’
Zijn jullie van plan dit de komende jaren te blijven organiseren?
‘Ja eigenlijk zijn we wel van plan om verder te gaan, maar we wachten uiteraard de resultaten af.’
Datum: 30/11/2016
LEES MEER...