Reclame voor alcoholvrij bier is steeds vaker te zien in de sportwereld. Zo is Formule 1-coureur Max Verstappen sinds afgelopen maandag ambassadeur van Heineken 0.0. Een gezonde variant volgens de sport, maar wetenschappers van het Trimbos-instituut zijn het er niet mee eens. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

Verstappen zou in samenwerking met Heineken ‘verantwoord alcoholgebruik’ meer onder de aandacht moeten brengen. Psycholoog Alex Barker van de Universiteit van Derby, die veel onderzoek heeft gedaan naar alcoholmarketing in de sport, kijkt niet op van de deal. ‘0.0 is een alibimerk, het lijkt erg op Heineken. Door dat aan te prijzen versterkt Heineken gewoon de band met de klant.’

0.0  reclames

Voor alcoholproducenten is het voordelig om de sportwereld te gebruiken voor reclame. Ze kunnen meeliften op de populariteit en het gezonde imago van sport. Maar de gevaren van alcohol worden steeds bekender. De WHO maakte in januari bekend dat alcohol een extreem giftige, kankerverwekkende en verslavende stof is. Alcoholvrij bier lijkt een gezonder alternatief en biedt de mogelijkheid om sponsordeals tussen sporters en brouwers te blijven sluiten. Maar de alcoholvrije versies van het bier lijken qua logo en uiterlijk veel op de normale variant. Hierdoor wordt de link naar het alcoholhoudende snel gelegd, er blijkt dus (ook op gebied van smaak) weinig verschil tussen de twee te zijn.

Opstap

Carmen Voogt, wetenschappelijk medewerker op het gebied van Alcohol bij het Trimbos Instituut, ziet mogelijke risico’s van alcoholvrije dranken, vooral bij jongeren. ‘Ze kunnen wennen aan de smaak en zo makkelijker overstappen naar alcoholhoudende dranken. Bij de e-sigaret is dit ook het geval.’ Echte cijfers of er door 0.0 bier en reclames ook meer alcohol wordt gedronken, zijn er niet. ‘Wat we wel zien is dat het alcoholgebruik onder jongeren en volwassenen niet daalt en dat van alcoholvrije dranken juist stijgt. Daarom is het aannemelijk dat alcoholvrije dranken ernaast worden gedronken, niet als vervanger, maar in nieuwe omgevingen en op nieuwe momenten’ aldus Voogt.

Bijdrage aan minder alcoholconsumptie

Volgens Voogt draagt de sportwereld nu niet bij aan het verminderen van alcoholconsumptie. Andere opties zijn de prijzen van alcohol verhogen, de beschikbaarheid verminderen en de reclame aan banden leggen. Volgens het WHO zijn deze maatregelen als effectief bewezen. ‘Wie zeker wil weten dat er minder alcohol wordt gedronken, moet aan een van die drie knoppen draaien’, aldus Voogt.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...