Dr. Noortje van Amsterdam maakt zich vandaag boos over het stigma dat rust op zwaarlijvigen. In de Volkskrant schrijft de onderzoekster waarom schuld, angst en schaamte juist erger worden door campagnes tegen overgewicht en obesitas.
‘Het lijkt erop dat die campagnes ervoor zorgen dat discriminerende praktijken op basis van lichaamsomvang geaccepteerd en gelegitimeerd worden’, schrijft zij.
Eén van haar voorbeelden is een reclame van Stichting Ideële Reclame (SIRE): ‘Een advertentie toont een persoon liggend op een stretcher, met een laken over het lichaam en een kaartje aan de teen. Het opschrift luidt: ‘Dikke bult, eigen schuld.’ Hierin komt duidelijk naar voren dat dik zijn als slecht en gevaarlijk word bestempeld, en dat dikke mensen zelf verantwoordelijk worden gehouden voor hun omvang en de negatieve consequenties die daarmee in verband worden gebracht. De impliciete boodschap lijkt te zijn dat een dik persoon te lui of te dom is om een ‘gezonder’ lichaam te bemachtigen of te weinig zelfcontrole heeft.
En dat is niet oké, want niet alle mensen met overgewicht zijn ongezond of houden er een ongezonde levensstijl op na.’
Daarom roept zij in haar column op tot het stoppen met het veroordelen van zwaarlijvigheid, in de media, in gezondheidscampagnes en in persoonlijke interacties.
Wat vind jij? Stem mee via onderstaande poll:
Stelling: 'Mensen met overgewicht zijn hier zelf schuldig aan'
Wil jij jouw mening toelichten? Dat kan! Reacties zijn welkom.
LEES MEER...