Engelse tabaksbedrijven gebruiken ‘slimme’ marketingtechnieken om mensen met een laag inkomen aan het roken te houden. Hiermee ondermijnen ze alle pogingen om het aantal rokers te verminderen.
Onderzoekers van University of Bath en King’s College London onderzochten de verkoopgegevens van tabak tussen 2009 en 2015 en ontdekten dat de bedrijven kleinere pakjes en goedkopere merken op de markt hadden gebracht. Hoewel de totale tabaksverkoop daalde, steeg de verkoop van goedkope sigaretten en shag.
De sigaretfabrikanten omzeilden ook de accijnsverhoging van de Engelse overheid door de prijzen te wijzigen. Vanaf 2012 bleef de waarde van de goedkoopste shag gelijk en daalde tussen 2013 en 2015 de prijs van goedkope sigaretten met een paar cent.
‘Met dit soort slimme tactieken probeert de tabaksindustrie mensen aan het roken te houden. De accijnsverhoging is een stap in de goede richting, maar de overheid moet zich in de methodes van de tabaksindustrie verdiepen als ze het gezondheidsbeleid wil laten slagen’, zegt onderzoeker Rosemary Hiscock.
De wetenschappers adviseren om de accijns op shag te verhogen en pleiten voor een beperking van een sigarettenvariant per merk. Daarnaast zou de industrie hun prijzen minder mogen aanpassen en moet de btw om de zoveel tijd verhoogd worden.
Datum: 02-11-2017
LEES MEER...