Tabaksindustrie sloot deals met studentenverenigingen

Tabaksfabrikant Japan Tobacco Industries (JTI) zou minstens tien studentenverenigingen betaald hebben om exclusief hun sigarettenmerken in de automaten te verkopen. Dit ontdekte de 'Onderzoeksredactie Tabak', een samenwerkende groep onderzoeksjournalisten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat dit nu onderzoeken.

Naast deze tien automatendeals zou JTI met zestien verenigingen exclusieve contracten hebben om op feesten hun merken te verkopen. Bestuursleden van verschillende verenigingen hebben laten weten dit nu te onderzoeken. 'We hadden geen idee dat dit misschien niet mag', vertelt Anne van der Zijpp van Unitas Amsterdam in Trouw.

De NVWA start een onderzoek. Betalingen voor exclusieve verkoop kunnen een inbreuk zijn op het sponsor- en reclameverbod op tabaksproducten. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt: een paar jaar geleden kreeg British American Tobacco een boete van 45.000 euro omdat ze een exclusieve verkoopdeal van hun merken hadden gesloten op festival Pinkpop.

Datum: 03/07/2017

Reageer reacties (0)
LEES MEER...