Tournée Minérale: aantal verwachte deelnemers verdubbeld

Zeker 23.000 Belgen hebben zich aangemeld voor Tournée Minérale, de maand zonder alcohol in België. Het initiatief komt van Stichting tegen Kanker en het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). Het doel van de maand is, net als bij de Nederlandse IkPas-campagne, om mensen bewust te maken van de negatieve gevolgen van alcoholgebruik.

De organisatie hoopt de maand te starten met 30.000 deelnemers. In Nederland en Groot-Brittannië, waar een soortgelijke actie al zes jaar bestaat, startten ze destijds met minder dan de helft hiervan.

Bekendheid
Om deze reden mikte de organisatie in België in eerste instantie op 15.000 deelnemers, maar Tournée Minérale lijkt snel aan te slaan. ‘Wij hebben meteen zwaar ingezet op sociale media, wat ze in andere landen in het begin minder hebben gedaan, én de actualiteit heeft ons een handje geholpen. Alcohol stond de voorbije maanden in het nieuws: we zijn zelf met een nieuwe, striktere richtlijn voor alcoholgebruik naar buiten gekomen en de politiek is niet rond geraakt met een nationaal alcoholplan. Daar heeft de media veel aandacht aan besteed en dat heeft mensen blijkbaar aan het denken gezet. Bovendien hebben we hier al een bescheiden traditie met maanden zonder vlees en zonder suiker’, zo legt Marijs Geirnaert van VAD uit.

Steekproef
Een maand en ook drie maanden na afloop van de actie wordt een steekproef onder de deelnemers gehouden om de effecten te onderzoeken. Dit is in Engeland en Nederland na afloop van de campagnes ook gedaan. Daaruit bleek in beide gevallen dat zeven op de tien deelnemers de maand volhield en dat meer dan de helft zich na afloop fitter voelt.

17/01/2017

Reageer reacties (0)
LEES MEER...