Tournée Minérale, de maand zonder alcohol in België, is vandaag van start gegaan. Het verwachte aantal deelnemers was in eerste instantie 15.000, maar is uitgegroeid tot meer dan 100.000. Het initiatief komt van Stichting tegen Kanker en het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD).
Naast dat het doel is om mensen bewust te maken van de negatieve gevolgen van alcoholgebruik, zal de campagne vooral de nadruk leggen op de positieve gevolgen van alcoholonthouding. 'We willen niet betuttelen of met de vinger wijzen', luidt het.
Beter uitgepakt
Een soortgelijke maand bestaat al een aantal jaar in Australië (Febfast), Groot-Brittannië (Dry January) en Nederland (IkPas), waaraan nog nooit zoveel deelnemers hebben meegedaan als dit jaar in België. In Groot-Britannie waren het er vorig jaar zo’n 50.000 en in Nederland slechts 5.000. Daarom mikten de organisatoren van Tournée Minérale in eerste instantie op 15.000 deelnemers, wat uiteindelijk beter heeft uitgepakt. Dit zou volgens Marijs Geirnaert van het VAD liggen aan de inzet op sociale media en de actualiteit – zoals een nieuw nationaal alcoholplan – dat mensen blijkbaar aan het denken heeft gezet. ‘Bovendien hebben we hier al een bescheiden traditie met maanden zonder vlees en zonder suiker’, voegt Geirnaert nog toe.
Steven de Bondt van de Stichting tegen Kanker vult aan: ‘Ik denk ook dat we met z’n allen beginnen te beseffen dat we op het vlak van alcohol niet goed bezig zijn.’
Donatie
Naast dat er doormiddel van donaties geld voor de Stichting tegen Kanker wordt ingezameld, kunnen deelnemers zich laten sponsoren. De organisatie heeft 200.000 euro als doel, maar de teller staat nu nog op 89.000 (stijgend).
01/02/2017
LEES MEER...