AD-columnist en oud-schaatser Erben Wennemars en Volkskrant-journalist Teun van de Keuken schreven afgelopen week allebei een kritische column over het Holland Heineken House (HHH). Volgens hen gaan alcohol en topsport niet samen.
Wennemars: ‘Soms proberen we iets in stand te houden dat niet meer van deze tijd is. Niet veranderen is makkelijk en veilig. Maar verandering is noodzakelijk. Anders sta je stil. Als pitspoezen en rondemissen niet meer gewenst zijn, waarom dan nog wel alcohol als symbool van overwinningen bij sportwedstrijden? Met als dieptepunt het over elkaar heen gieten van dure champagne. Decadenter kan bijna niet. Of die campagne van Usain Bolt, die iedere gouden-medaillewinnaar een fles Moët-champagne belooft. Reclame is het, en niks minder.’
Ook volgens Van de Keuken heeft de sponsor van het HHH zijn langste tijd gehad. 'Het biermerk is de associatie met sport net zo min waard als Coca-Cola, sponsor van de Olympische Spelen en vele andere sportevenementen, en McDonald's dat EK's en WK's voetbal sponsort. Hoe ongezonder het bedrijf, des te meer het hengelt naar een sportief imago. Dat sportorganisaties meewerken aan de promotie en verkoop van rotzooi heeft uiteraard met geld te maken. Treurig is het wel.’
Tijdens een huldiging in het Holland Heineken House afgelopen week raakt Sven Kramer zelfs geïrriteerd door het gedrag van dronken fans. Ze bleven herrie maken, toen Kramer geïnterviewd werd door ex-schaatser Mark Tuitert.
Holland Campina House
Wennemars heeft nog een suggestie: 'Campina is een grote sponsor van het NOC*NSF en wij zijn een land van melk, dus waarom geen melk op het podium, als voorbeeld voor de jeugd? Het Holland Campina Huis. Kan prima toch?'
Datum: 26-02-2018
LEES MEER...