Pakjes sigaretten waarbij op elke sigaret een boodschap staat zijn effectiever dan neutrale pakjes met vieze foto’s om rokers te doen stoppen. Dat zeggen Australische onderzoekers van de James Cook University in Queensland.
Uit het onderzoek bleek dat het dubbel zo effectief is om op elke afzonderlijke sigaret een waarschuwing aan te brengen. Dit kunnen bijvoorbeeld berichten zijn over de financiële gevolgen van roken en het aantal minuten dat je minder lang leeft per sigaret. Hierdoor worden mensen beter geïnformeerd over roken en wordt het minder aantrekkelijk.
Gewenning
In Australië worden de neutrale pakjes met waarschuwingen al een paar jaar verkocht. Ze werken goed, want er wordt veel minder gerookt dan voor de campagne. Maar het effect wordt door gewenning steeds kleiner. Een vies plaatje zal de eerste keer effect hebben, maar nadat je deze een paar keer hebt gezien zal de impact niet meer hetzelfde zijn. Roken is nog steeds de grootste te voorkomen doodsoorzaak in het land, met elk jaar ongeveer 15.000 doden.
Het is nog niet duidelijk of de Australische overheid de campagne zal gaan gebruiken.
03-10-2019
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Bron foto: James Cook University
LEES MEER...