Populaire drankfilmpjes op Youtube schetsen een positief beeld van alcoholconsumptie. Uit onderzoek van de University of Pittsburgh blijkt dat slechts in een enkel geval de negatieve gevolgen aan bod komen.
De onderzoekers analyseerden de zeventig populairste Youtube-filmpjes die in totaal 330 miljoen views kregen. De filmpjes vonden ze onder de termen ‘bezopen’, ‘aangeschoten’ of ‘dronken’.
Het team onderzocht onder meer wie in de video's te zien waren, wat deze mensen dronken, of een bepaald merk genoemd werd, of de karakters dronken werden en wat de eventuele gevolgen daarvan waren. Daaruit bleek dat 86 procent van de filmpjes dronkenschap in beeld bracht. Slechts in 7 procent kwam negatieve gevolgen als verslaving of ontwenning aan bod. In 79 procent van de filmpjes verbond de filmmaker humor aan alcoholgebruik. De reacties waren gemiddeld 23 keer vaker positief dan negatief.
De universiteit denkt dat Youtube juist een platform kan bieden aan slimme, grappige filmpjes die de gevolgen van alcoholconsumptie weergeven. Dat slechts een klein deel van de populaire filmpjes negatieve gevolgen toont, ziet de universiteit als een gemiste kans voor gezondheidsvoorlichters.
LEES MEER...