De displayban in winkels die tabaksproducten verkopen werkt. Dit blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Universiteit van Illinois. Het verbod houdt in dat tabaksproducten niet meer zichtbaar mogen worden uitgestald en het heeft effect. De displayban zorgt er voor dat er minder mensen in de verleiding komen om te roken.
Het succes van de displayban
In 2001 begon IJsland als het eerste land met de displayban. Daar is het niet bij gebleven. Twintig landen hebben dit voorbeeld vanaf 2016 gevolgd. En met succes. Uit een vergelijking tussen verschillende landen blijkt dat de displayban er voor gezorgd heeft dat er in het geheel minder volwassenen roken (7 procent), minder mannen (6 procent) en minder vrouwen (9 procent).
De auteurs van het onderzoek, ‘Global evidence on the effect of point-of-sale display bans on smoking prevalence’, sluiten niet uit dat er ook andere factoren invloed konden hebben op de resultaten. In sommige landen is bijvoorbeeld ook een reclameverbod op roken.
Maatregelen voor rookvrije generatie
Uit een uitgelekt concept van het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Blokhuis in november wil presenteren, zal er ook een displayban in Nederland ingevoerd worden. Al eerder deden supermarkten zelf een poging om met een convenant te komen op een dergelijk verbod, maar dit lukte niet. Blokhuis wil uiteindelijk ook dat er op veel meer plekken een rookverbod komt zoals in de zorg, bij overheden en in de horeca. De prijs van een pakje sigaretten zal vanaf 2019 flink gaan stijgen en over twee jaar wil Blokhuis dat de pakjes sigaretten een neutraal uiterlijk hebben. Deze maatregelen wil hij doorvoeren om zo snel mogelijk tot een rookvrije generatie te komen.
8/11/2018
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
LEES MEER...