Philip Morris investeert steeds meer in een ‘gezondheidscampagne’ en de rookvrije sigaret. De Amerikaanse fabrikant wil meewerken aan een rookvrije wereld, maar ziet rookvrij niet hetzelfde als tabaksvrij. Tegenstanders vinden het ongeloofwaardig.
Steeds meer mensen stoppen met roken. In 2018 heeft Philip Morris wereldwijd 2,8 procent minder sigaretten verkocht, hierdoor draait het bedrijf verlies. De Foundation for a Smoke-Free World, opgericht door Philip Morris zelf, zou hier op inspelen. Daarnaast biedt de tabaksfabrikant al een aantal jaren een rookvrije sigaret aan. Dit is een klein apparaat dat tabak verhit in plaats van verbrand) en gezonder zou zijn, wetenschappers betwijfelen dit.
Twijfels
De World Health Organisation (WHO) twijfelt enorm aan de oprechte goede wil van de tabaksfabrikant. ‘De tabaksindustrie en haar lobbygroepen hebben het publiek misleid over de risico’s van andere tabaksproducten’, aldus de WHO. ‘Onder meer door ‘milde’ en ‘lightproducten’ te promoten, terwijl ze goed weten dat die niet minder schadelijk zijn voor de gezondheid.’ Daarom roept de WHO alle autoriteiten op om niet samen te werken met de sigarettenfabrikant. ‘Wie niet met ons meewerkt, moet zich realiseren dat zij het zijn die het onmogelijk maken om de gezondheidsproblemen op te lossen’, reageert Philip Morris via de campagnesite.
Verkoopcijfers verdubbelen
De verkoop van ‘heated tabacco’ is nog maar een klein deel van de omzet, maar groeide in 2018 wel met 14 procent. Het is de bedoeling dat de verkoopcijfers van het product de komende twee jaar verdubbelen.
Datum 08/02/2019
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
LEES MEER...