Influencers plaatsen veel alcoholgerelateerde berichten op sociale media en het zien van deze berichten stimuleert het drinken van alcohol. Omdat influencers een sterke invloed op jongeren kunnen hebben, is het belangrijk om te weten of en hoe vaak ze over alcohol posten.
Op de radio of televisie mag geen alcoholreclame gemaakt worden voor 21:00 uur. Op sociale media gelden deze regels niet. Daarom gebruikt de alcoholindustrie influencers om reclame te maken die gericht is op minderjarigen. In onderzoek wordt nagegaan of alcoholmerken zichtbaar zijn in de posts van influencers. Ook wordt er gekeken naar of influencers de kijkers laten weten of zij adverteren voor alcoholmerken, bijvoorbeeld door dat aan te geven met #Ad.
Onderzoek
De inhoud van de Instagram-berichten van 178 populaire influencers onder jongeren werd geanalyseerd. De resultaten hiervan zijn:
• De meerderheid van de influencers (63,5%) heeft onlangs berichten gepost over alcohol.
• De alcoholposts waren positief, toonden een sociale context en werden meestal gepost door leefstijl-influencers.
• Een behoorlijk aantal alcoholposts (19,5%) vertoonde duidelijk een alcoholmerk. Er werd slechts enkele keren aangegeven dat het om een advertentie ging en nog minder vaak was er een educatieve slogan bij de alcoholpost geplaatst.
• Berichten met sponsorvermeldingen leverden minder likes en reacties op dan berichten zonder dergelijke vermeldingen.
De onderzoekers uiten hun bezorgdheid, met name omdat veel minderjarigen worden blootgesteld aan alcoholposts van influencers, wat kan leiden tot een toename van het alcoholgebruik. Het advies van de onderzoekers is dat de wetgeving rond alcoholreclame moet worden aangepast, waarbij rekening gehouden moet worden met de context van socialemediasites.
Datum: 27-01-2020
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
LEES MEER...