Online GGZ-zorg oplossing tijdens coronacrisis?

Door de coronacrisis lopen de wachttijden van de GGZ op. Online behandelingen kunnen de toenemende druk op GGZ-instellingen verlichten.

Een voordeel van online zorg is de bereikbaarheid. Mensen kunnen direct starten met een behandeling, dat veel wachttijd scheelt. Een ander pluspunt is dat online zorgaanbieders niet gebonden zijn aan een regio. Zo kunnen ze de zorg verdelen en regionale tekorten opvangen. Hierdoor ontstaan er minder snel extreem lange wachtlijsten, zoals nu bij de reguliere GGZ wel het geval is. Een wachttijd van vier maanden of langer is daar helaas niet ongewoon.

Kwaliteit
Volgens Goran Pisic, directeur van online GGZ-instelling Solutalks, worden mensen sinds de corona-epidemie steeds vaker doorverwezen naar online zorgaanbieders: ‘De coronacrisis heeft het online behandelen in een stroomversnelling gebracht. Als de druk de komende weken verder toeneemt op de reguliere GGZ, dan kan er eerder een beroep worden gedaan op online aanbieders.’ Deze behandelvorm doet volgens Pisic niet onder aan fysieke behandelingen: ‘Uit meerdere onderzoeken, waaronder een recente publicatie van PSYNED, blijkt dat mensen doorgaans juist meer tevreden zijn over online behandelingen.’   

Structureel probleem
De lange wachtlijsten van de GGZ zijn al langer onderwerp van discussie. Voormalig minister Edith Schippers had al in juli 2018 een deadline gesteld voor het oplossen van het capaciteitsprobleem. Tevergeefs. Door personeelstekorten en de bijkomende coronapandemie is de druk alleen maar toegenomen in de geestelijke gezondheidszorg.

 

30-09-2020

 

Reageer reacties (2)

CsJDmzlf(04. oktober 2020)

tLGwBJdpaEyels

auQxPmgyHIYvfUTN(04. oktober 2020)

rTvOAQXb

LEES MEER...