Recente onderzoeken bewijzen steeds meer de negatieve invloed van alcohol. Toch draagt de alcoholindustrie zelf de boodschap uit dat het probleem niet zo groot is. Dit verkeerde beeld wordt nu aangepakt in een nieuwe wetenschappelijke publicatie.
Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP en de Europese organisatie European Centre for Monitoring Alcohol Marketing (EUCAM) hebben de publicatie ‘De zeven kernboodschappen van de alcoholindustrie’ gepubliceerd. Hierin wordt op basis van onderzoek uitgelegd dat de kernboodschappen van de alcoholindustrie niet kloppen. ‘Recentelijk is het nieuwe Preventieakkoord uitgebracht en de rol van de alcoholindustrie wordt steeds duidelijker. Wij vinden het daarom op dit moment meer dan ooit noodzakelijk om iedereen bewust te maken van de onjuiste informatie’, vertelt Wim van Dalen, directeur van STAP.
Kernboodschappen
Volgens de publicatie draagt de alcoholindustrie onder andere vaak uit dat het drinken van alcohol normaal is en bij een verantwoordelijk leven hoort, dat alcoholproblemen maar voor een kleine groep mensen zijn en dat alcoholreclame niet leidt tot een toename in het gebruik. En dat terwijl onderzoeken laten zien dat het alcoholgebruik weldegelijk in grote mate gevolgen heeft. Alleen al in Europa overlijden er jaarlijks bijna 1 miljoen mensen aan het drinken van alcohol.
Gevaarlijk
De beeldvorming vanuit de alcoholindustrie is volgens Van Dalen gevaarlijk, aangezien er vaak vanuit de menselijke kant naar de boodschappen gekeken wordt. ‘Zo lijkt het allemaal heel aardig en tegemoetkomend, maar de informatie blijft subjectief. Voordat je het weet heeft de alcoholindustrie een enorme invloed op de gedachten over alcoholgebruik.’ En die gedachten zijn dan dus gebaseerd op onjuiste informatie. Wat de industrie uitdraagt gaat namelijk in tegen alcoholbeleidsmaatregelen die door onafhankelijke wetenschappers worden opgesteld.
Denormalisatie
STAP en EUCAM hopen dat het met de publicatie duidelijker wordt welke strategieën de alcoholindustrie gebruikt en dat deze dus niet kloppen. ‘Als je problemen wil terugdringen is het essentieel om dat over de hele linie te doen.’ Van Dalen vindt daarom dat de kennis en denormalisatie van alcohol over de hele breedte van de samenleving moet doorvloeien.
LEES MEER...